Alle boeken van Edward Rutherfurd + recensie Rusland

Ben jij al bekend met de schrijver Edward Rutherfurd? De boeken van deze auteur voeren je mee naar plaatsen van lang, lang geleden. De geschiedenissen lezen bijna als sprookjes weg, maar geven je tegelijkertijd op een speelse manier een indruk van een land of plaats. Edward Rutherfurd werd wellicht het meest bekend door zijn roman New York. Wij lazen de roman Rusland en plaatsen daarvan een beknopte recensie.

Wie is Edward Rutherfurd?

Edward Rutherfurd is het pseudoniem van Francis Edward Wintle. Hij werd in 1948 geboren in Salisbury in Engeland. Hij richt zich met name op historische romans en maakt hier uitgebreide, epische werken van. Fictieve personen en non-fictieve personages en gebeurtenissen worden op vernuftige wijze met elkaar verweven. Zijn boeken zijn vergelijkbaar met die van James Michener en Leon Uris. Edward Rutherfurd woont al vele jaren in het Ierse Dublin.

Alle boeken van Edward Rutherfurd op volgorde van uitgave

• Sarum (2011, originele titel: Sarum)
  • New York (2012, originele titel: New York)
  • Parijs (2014, originele titel: Paris)
  • Londen (2015, originele titel: London)
  • Rusland (2018, originele titel: Russka)
  • China (2021, originele titel: China)
Rusland Edward Rutherfurd recensie

Rusland

In de historische roman ‘Rusland’ (Russka) wordt bijna twintig eeuwen geschiedenis verteld van een van de meest intrigerende landen ter wereld: Rusland. Op magistrale wijze neemt Rutherfurd ons mee aan de hand van de lotgevallen van vier families. Zij allen hebben hun wortels in Russka, een dorpje gelegen in het hart van Rusland tussen de Don en de Wolga, daar waar bossen en steppen elkaar ontmoeten.

Bekijk ook:  Sarah Penner, De verborgen apotheek recensie

Door oorlogen, huwelijken en persoonlijke veroveringen raken de families met elkaar verbonden. Sommige leden blijven in Russka, andere zwerven uit over Rusland of vluchten naar het Westen… maar hun afkomst vergeten zij nooit. De tsaren, de Wolga, Lenin, Moskou, Stalin, Leningrad, de Russische Revolutie, ‘Rusland’ is een roman die doorspekt is met de rijke geschiedenis van het land.

Recensie Rusland Edward Rutherfurd

Als je de roman van Edward Rutherfurd begint te lezen, besef je eigenlijk pas hoe weinig je weet van de geschiedenis van Rusland. Het is bijzonder boeiend om hier wat meer over te lezen. Het boek omvat zo’n 20 eeuwen Russische geschiedenis. Ook in dit boek zijn feiten en fictie op een mooie manier verweven. Alles begint eigenlijk bij de fictieve plaats Russka, zoals de Engelstalige titel ook luidt. Door het boek heen kom je echter ook allerlei personen en plaatsen tegen die echt bestaan hebben.

De hoofdstukken zijn relatief lang, maar er zijn voldoende momenten ingelast waarop je kunt pauzeren. Verder handelen de diverse hoofdstukken steeds over een andere periode en volg je ook andere hoofdpersonen, die lichtjes aan elkaar verbonden zijn, maar die ook elk hun eigen verhaal hebben. De geschiedenis komt door de personages tot leven. Door het boek heen proef je steeds hoeveel moeite de auteur heeft gedaan om onderzoek te doen. De insteek van de auteur is dat je het heden en de toekomst van een land nooit kunt begrijpen zonder zoveel mogelijk van het verleden te kennen. Een interessante gedachte.

Is het boek Rusland een aanrader?

Wanneer je meer over de geschiedenis van Rusland te weten wilt komen, is dit boek zeker een aanrader. Het is vaak wel zeer detaillistisch, waardoor je het waarschijnlijk niet in één ruk uit zult lezen, maar het is op een levendige, aansprekende manier gebracht.

Bekijk ook:  Wilbur Smith boeken, de mystiek en romantiek van Afrika

Het nieuwste boek van Edward Rutherfurd

Hieronder vind je het nieuwste boek van Edward Rutherfurd met de flaptekst.

China Edward Rutherfurd

China

China, 1839. Het Westen hongert naar Chinese thee, maar heeft niet genoeg zilver om die te kopen. In plaats daarvan betalen handelaren met gesmokkelde opium, iets wat de Chinese keizer een doorn in het oog is. Het begin van de Opiumoorlogen van de negentiende eeuw, die alle mensen in China, van rijk tot arm, Chinees en westers, mannen en vrouwen, treffen.