‘Bepaal jij dat?’ van Robert Lagendijk, recensie

Een biografie bij leven is beslist een bijzondere eer. Michiel Romeyn werd geboren in 1955 en zijn naam is onlosmakelijk verbonden met Jiskefet. De tv-programma’s vol droge, absurdistische humor waren een begrip in de periode 1990 tot en met 2005. De opmerkingen die Romeyn en zijn collega’s maakten, in de vaak korte sketches, werden de volgende dag in duizenden kantoren en werkplaatsen herhaald. Ook mensen die nooit keken, kenden vaak de typetjes wel die werden gespeeld. Om die reden is het uiteraard boeiend om te lezen wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld gedurende de 15 jaar en meer dat Michiel Romeyn de spil vormde in de groep rond Jiskefet.

Wie is Robert Lagendijk?

Robert Lagendijk is auteur, fotograaf en journalist. Hij schrijft voor de VPRO over muziek, maar is ook voor andere omroepen  werkzaam, vooral in de culturele sector. ‘Bepaal jij dat?’ is zijn derde boek.

Het eerste, ‘Not for sale’, ging over foto’s in de muziekindustrie die nooit zijn gepubliceerd en de geschiedenis daarvan. Zijn volgende was ‘A Je To!’, over de wereldberoemde animatie van Buurman en Buurman. Het is een fascinerende reis in de geschiedenis naar het communistische Tsjechië. De makers van de filmpjes werden voortdurend op de vingers gekeken door de toenmalige machthebbers, omdat deze maatschappijkritische boodschappen vermoedden in de serie. Wie vandaag de dag de animatie bekijkt, zal zich daarover alleen kunnen verbazen.

De biografie van Michiel Romeyn tenslotte is eind augustus uitgegeven na langdurige gesprekken die Lagendijk heeft gehad met Romeyn.

Wie is Michiel Romeyn?

Wie is Michiel Romeyn? De achterflap van het boek geeft al een kijkje in het leven van Michiel Romeyn. Na de kunstacademie is het een aantal jaren niet duidelijk welke kant Michiel Romeyn op wil. Vanaf de jarig 80 van de vorige eeuw begint het succes te komen. Hij begint met vrienden de uitgaansclub Mazzo in Amsterdam, krijgt meteen een Gouden Kalf voor zijn eerste filmrol en zijn typetjes via Jiskefet zijn de meest populaire zoals Van Binsbergen, Storm en Oeboema, de witte bosneger uit Amsterdam-Oost. Meestal speelt hij de ruwe bonk met onaardige trekjes,  een proleet die het toch goed meent.  Het succes stopt als de musical ‘Goeiesmorgens’ een flop wordt en failliet gaat. Maar wie is de man achter de typetjes? Zijn omgeving beschrijft hem als in de eerste plaats een kunstenaar die iets wil creëren. Een non-conformistische maker, gevoelig, maar altijd volgens de regels die hij zelf bepaalt.

‘Michiel is een goede kijker met een enorm associatievermogen. Zijn kracht is voor alles open te staan, ook voor de dingen waar hij zich aan ergert, en daar meteen een idee voor een scène van te maken.’

Herman Koch

‘Michiel is een van de leukste en meest bizarre mensen die ik ken. Hij is trouw, lief en goed.’

P.F. Thomese

Recensie van ‘Bepaal jij dat?’

Wat kun je verwachten van deze biografie? Het boek telt 256 pagina’s en is verdeeld in een groot aantal korte hoofdstukken en dat leest makkelijk weg. Het boek geeft een aantal heel vermakelijke kijkjes achter de scènes bij Jiskefet. Wie genoten heeft van bijvoorbeeld Debiteuren, Crediteuren en de Lullo’s, zal ongetwijfeld worden geboeid door hetgeen de acteurs beleefden en hoe ze reageerden op de ontvangst door het publiek. Maar het boek is ook een kijk op de jaren 70, 80 en 90 in Amsterdam door de ogen van een bijzondere man. Het is heel duidelijk dat Lagendijk in veel gevallen het woord geeft aan Michiel Romeyn en bijna letterlijk zijn gedachten heeft opgeschreven. Een mooi boek om te lezen, waarbij uiteraard het wel van belang is dat Jiskefet tot je bagage behoort. Wellicht ook een leuk kerstgeschenk voor die kennis die nog steeds ‘goeiesmorgens’ zegt?

Bekijk ook:  Prinses Amalia: het boek van Claudia de Breij

Eén gedachte over “‘Bepaal jij dat?’ van Robert Lagendijk, recensie