Boekrecensie: Overprikkeld brein – Charlotte Labee

In een wereld waarin burnouts, depressies en vage fysieke klachten de normaalste zaak van de wereld zijn geworden, biedt Charlotte Labee je een interessante invalshoek. Veel van deze klachten vinden hun oorzaak namelijk in een overprikkeld brein, oftewel een brein dat niet langer goed functioneert als gevolg van een teveel aan stress en indrukken. Dat brein van ons, dat is namelijk helemaal niet gemaakt voor de manier waarop we tegenwoordig leven. We worden constant van alle kanten aangespoord te presteren, indruk te maken en vele ballen hoog te houden. Niet zo gek dus, dat het zoveel mensen teveel wordt en hun brein overprikkeld raakt. Maar wat doe je eraan? Dat lees je in dit fantastische boek van Charlotte Labee!

In dit gastartikel vertel ik (Leonie, blogger) je wat je van het boek ‘Overprikkeld brein’ kunt verwachten, waarom je het zeker zou moeten lezen en natuurlijk wat ik er zelf van vond.

De symptomen van een overprikkeld brein

Brain Balance expert Charlotte Labee legt je in dit boek aan de hand van heldere voorbeelden uit hoe een overprikkeld brein ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn. Ze legt uit dat onze hersenen eigenlijk bestaan uit allerlei verschillende delen, en hoe deze middels diverse hersenzenuwen verbonden zijn met de rest van je lichaam. Zo verbindt alleen de nervus vagus (de langste en meest complexe hersenzenuw) je brein al met de meest belangrijke organen, waaronder je longen, je hart en je darmen. De symptomen van een overprikkeld brein kunnen dan ook zowel mentaal als fysiek zijn.

Bekijk ook:  De boeken van Lars Kepler: de Joona Linna serie

Op fysiek vlak kun je denken aan hyperventilatie, ontstekingen, haaruitval en darmklachten. Mentale symptomen van een overprikkeld brein zijn bijvoorbeeld geheugenverlies, angststoornissen, negatieve gedachten en snel boos worden. Dit is nog slechts een klein deel van de lange lijst aan symptomen, wat meteen duidelijk maakt waarom Charlotte het nodig vond dit boek te schrijven.

Hoe kun je herstellen als je chronisch overprikkeld bent?

Handig natuurlijk, die lijst symptomen, maar als je er diversen kunt afvinken moet je jezelf misschien afvragen of ook jij af en toe (of zelfs chronisch) last hebt van een overprikkeld brein. Is dat het geval? Dan is het tijd voor actie. Of eigenlijk: tijd voor rust…

In haar boek vertelt Charlotte uitgebreid over de verschillende manieren waarop je je overprikkelde brein kunt kalmeren en herstellen, waardoor je symptomen verminderen of zelfs verdwijnen. Balans is daarbij het toverwoord, op alle vlakken eigenlijk. Heb je bijvoorbeeld al eens stilgestaan bij welke impact de voeding die je eet op je brein heeft? Zowel bepaalde vitaminetekorten als een teveel aan bijv. suiker of gifstoffen heeft een groot effect op je hersenen. Daarom maakt voeding een groot deel uit van dit boek.

Daarnaast gaat Charlotte in op zaken als hartcoherentie, de oorzaak en gevolgen van verslavend gedrag, beperkende overtuigingen en de kracht van dankbaarheid. Geloof me als ik zeg dat haar boek zóveel diepgaander is als ik had verwacht. Je brein is nog ingewikkelder en ingenieuzer dan ik dacht en er is ontzettend veel wat je kunt doen om je hersenen te ‘ontprikkelen’ en gezond te houden, zelfs op latere leeftijd.

Bekijk ook:  Recensie Betoverend Toscane - Annemartien Berkelaar

Wat vond ik van het boek?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo’n hele hoge verwachtingen had van ‘Overprikkeld brein’. Hoe kan iemand immers 260 pagina’s volschrijven over hoe je tot rust komt en ontprikkelt als alles je even teveel is? Ik had het echter helemaal mis, want Charlotte Labee heeft zich als breinexpert wat mij betreft helemaal bewezen. Niet alleen begrijp ik nu precies hoe mijn hersenen werken, maar ik zie ook in dat overprikkeling zoveel meer is dan te lang op dat feestje blijven hangen of de te harde muziek van de buren. Haar boek heeft me dan ook ontzettend veel praktische inzichten gegeven, waar ik zeker wat aan ga hebben.

Als jij net als ik gevoelig bent aangelegd (en trouwens, ook als je dat niet bent) raad ik je dit boek zeker aan. Al is het maar om te voorkomen dat je ten onder gaat aan je eigen destructieve gedrag, waarvan je niet eens wist dat je het had. Lezen dus!

Op zoek naar meer inspiratie voor de leukste boeken? Ik ben dol op boeken, en ondanks dat ik pas net met bloggen ben begonnen, vind je op mijn blog al diverse boekrecensies. Lees je mee?

Sale/Solden 2024Sale/Solden 2024

Eén gedachte over “Boekrecensie: Overprikkeld brein – Charlotte Labee