De bijenhouder van Aleppo van Christy Lefteri – recensie & haar andere boeken

We leven in een tijd van onzekerheid waar vluchtelingen een gewoon verschijnsel zijn geworden. Wat betreft de miljoenen die inmiddels Oekraïne zijn ontvlucht, is er begrip, maar ook af en toe kritiek. Hoe werd er in Europa gedacht over de miljoenen die de oorlog in Syrië waren ontvlucht? Een realistisch beeld van de vlucht van een Syrisch echtpaar kun je lezen in het tweede boek van de Brits-Cypriotische schrijfster Christy Lefteri.

‘Waar bijen zijn, zijn bloemen, en waar bloemen zijn, is nieuw leven en hoop.’

Christy Lefteri

Wie is Christy Lefteri?

In 1974 werd het eiland Cyprus in twee stukken gesplitst na een Turkse inval. De ouders van Christy Lefteri vluchtten naar Londen. Na haar studie Creative Writing, schreef de in 1980 geboren Lefteri haar eerste boek A Watermelon, a Fish and a Bible. Daarna onderbrak ze haar carrière en vertrok naar Athene waar ze ging werken voor het opvangcentrum voor vluchtelingen van Unicef. Haar tweede boek De Bijenhouder van Aleppo kwam uit in 2019. Het werd een bestseller van de Sunday Times en won de Aspen Worldliterature Prize in 2020. Haar derde boek Zangvogels’ verscheen in 2021.

Alle boeken van Christy Lefteri op volgorde van uitgave

De boeken van Christy Lefteri zijn los te lezen. Tot nu toe heeft ze drie boeken geschreven, waarvan er twee in het Nederlands zijn vertaald:

Bekijk ook:  Emelie Schepp serie op volgorde

Waar gaat De bijenhouder van Aleppo over?

De bijenhouder van Aleppo Christy Lefteri recensie samenvatting

Nuri en Afra leiden een rustig leven in Aleppo, totdat de burgeroorlog in het land begint. Nuri is bijenhouder maar verliest alles als de oorlog ook in Aleppo in alle hevigheid losbarst. Er is geen andere optie dan te vluchten en al snel maken ze deel uit van een snel groeiende stroom van vluchtelingen. Onderweg horen ze dat ze ook het laatste dat ze nog bezaten, kwijt zijn: hun zoon is gestorven in de strijd. Samen met miljoenen anderen komen ze terecht in een vrijwel uitzichtloze situatie. De instanties in de landen waar ze terechtkomen, willen wel helpen maar zijn hopeloos overbelast. De mensensmokkelaars zijn soms van goede wil maar vaker uitsluitend geldbelust en zonder scrupules. Net als vele Syriërs kunnen ze geen kant op. Toch gaan Nuri en Afra er niet aan onderdoor, er is een lichtpuntje, hoe klein dat ook is. Een neef en zakenpartner van Nuri heeft Engeland bereikt. Mustafa is daar weer bijen gaan houden. En waar bijen zijn…

Een samenvatting van Zangvogels

Nisha is huishoudster op Cyprus bij Petra en zorgt ook voor diens dochtertje. Haar eigen dochter heeft ze op Sri Lanka moeten achterlaten. Ze heeft alleen op spaarzame momenten contact via een mobiele telefoon. Yiannis is een stroper op Cyprus die kleine zangvogels vangt voor de illegale verkoop. Hij droomt van een leven samen met Nisha. Op een dag zijn beide verdwenen. Petra gaat op zoek naar Nisha en beseft dan pas hoe moeilijk het migranten-leven is op het vakantie-eiland. De roman is ontleend aan een waargebeurd verhaal. Vijf migranten verdwenen op Cyprus en de autoriteiten deden geen moeite om naar hen op zoek te gaan.

Bekijk ook: De wervelende boeken van Kate Moss

Het-boek-van-vuur-Christy-Lefteri

Het boek van vuur, Christy Lefteri

Er was eens een prachtig dorp dat miljoenen verhalen van liefde, verlies, vrede en oorlog kende, en dat werd opgeslokt door een vuur dat tot aan de hemel laaide. Het vuur liep helemaal door tot aan de zee, waar het zijn spiegelbeeld ontmoette.

Bekijk ook:  De zeven zussen: volgorde en recensie deel 1

In Het boek van vuur van Christy Lefteri worstelt een gezin met trauma’s en schuldgevoelens nadat een brand hun dorp op een Grieks eiland heeft weggevaagd. Met haar warme, beeldende stijl belicht Lefteri de vernietigende kracht van menselijke dwaasheid, maar uiteindelijk ook ons talent voor verlossing en vernieuwing.

Wat kun je verwachten van de boeken van Leferti?

Door haar jarenlange werk met vluchtelingen weet Lefteri een realistisch beeld te schilderen van het harde leven van deze steeds groter wordende groep. Het is een wereld die voor een burger van een welvarend westers land onvoorstelbaar is. De vluchtelingen weten in deze romans echter ook hun menselijkheid en hoop op een betere toekomst te bewaren ongeacht de teleurstellingen die ze telkens weer ervaren.