Recensie boek Het verraad van Anne Frank door Rosemary Sullivan

Deze week kwam het boek Het verraad van Anne Frank – Het baanbrekende onderzoek van een internationaal coldcaseteam in Nederland uit. Het boek maakt meteen de tongen los en de uitkomsten van het onderzoek zijn wereldnieuws. Wat maakt dit boek zo bijzonder en waarom zou je het lezen? Alles wat je wilde weten over het boek Het verraad van Anne Frank door Rosemary Sullivan.

Nieuw boek over Anne Frank

Het leven van Anne Frank blijft een fascinerend verhaal, al kennen we natuurlijk allemaal de trieste afloop daarvan. Afgelopen week kwam er een nieuw boek uit over Anne Frank, waarin het verraad van de familie Frank en de andere onderduikers uit het Achterhuis nog eens onder de loep werd gelegd. Het is het resultaat van een baanbrekend onderzoek door een internationaal team op Nederlandse bodem. Diverse mensen die nog in leven zijn, werden nogmaals geïnterviewd, maar oude interviews werden ook nog eens extra nauwkeurig bekeken met moderne technieken. Zo kwamen er zaken uit naar voren die uit eerdere onderzoeken niet zo duidelijk bleken.

Recensie Het verraad van Anne Frank

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze uitgave van Ambo Anthos? Hieronder vind je een recensie van het boek Het verraad van Anne Frank.

Waarom is dit boek uitgegeven?

De vraag is: waarom is dit boek nu nog uitgegeven? Is een grootscheeps onderzoek dat pas na zoveel jaar wordt uitgevoerd, wel betrouwbaar? Experts zijn kritisch en de uitspraak ‘pure sensatie’ ligt hen voorop de tong. Sommigen vinden het zelfs lasterlijk, omdat het te veel gebaseerd is op aannames. Daarmee wordt dus een naam door het slijk gehaald van iemand die misschien niets met de zaak te maken had. Hoe het ook zij, door alle publiciteit blijkt dat de vraag wie Anne Frank verraden heeft ons nog steeds fascineert.

Bekijk ook:  Alle boeken van Jacobine van den Hoek en een recensie van Madame

Wat mag je verwachten van het boek Het verraad van Anne Frank?

Het-verraad-van-Anne-Frank

Het verraad van Anne Frank is een boek dat oude discussies aanwakkert, maar op sommige punten ook oude wonden opent. Voor nieuwe generaties is het echter een interessante kwestie. Je krijgt de vraag voor ogen: ‘Hoe ver zou je zelf gaan als je in die situatie zat?’ Wat zou jij kiezen: een lijst met adressen doorgeven waarvan je niet eens wist of het nog wel onderduikadressen waren of je eigen gezin opofferen? Wie Anne Frank ook verraden heeft, dat is en blijft een duivels dilemma. Daarmee valt uiteraard niets goed te praten. We zouden allemaal willen dat wij de ‘juiste’ keuze gemaakt hadden, als we in diezelfde situatie gezeten hadden. Feit is wel dat een mens maar een mens is en dat je soms keuzes maakt die kwalijke gevolgen hebben.

Wij zien het boek Het verraad van Anne Frank zeker niet als pure sensatie. Je leest precies hoe alles is onderzocht met nieuwe hulpmiddelen. Het zou wel degelijk waardevol kunnen zijn dat er technologieën zijn gebruikt die vroeger nog niet eens bestonden. Dit coldcaseteam heeft het onderzoek op een professionele manier aangepakt en wegen geopend die vroeger nog onbegaanbaar waren.

Wel hechten de onderzoekers veel waarde aan een briefje dat ooit bij Otto Frank is bezorgd en waarin de notaris aangewezen wordt als dader. Dat terwijl het briefje niet ondertekend was en de schrijver van het briefje zich nooit gemeld heeft. Historici stellen dan ook dat er te weinig bewijs is om echte conclusies te trekken. Overigens wordt in het boek duidelijk aangegeven dat het niet uitgegeven is om een hetze tegen de familie te starten, maar dat het echt om het onderzoek gaat en om het oplossen van deze zaak.

Bekijk ook:  Bestsellers van Dan Brown, het genie

Wel of niet lezen?

Inmiddels is er veel ophef geweest rondom Het verraad van Anne Frank. De uitgeverij heeft excuses aangeboden voor deze uitgave en wil dat het onderzoeksteam met antwoorden komt op vragen die zijn gerezen. Hoofdonderzoeker Pieter van Twisk staat nog steeds achter het onderzoek. In het boek wordt nergens een vaste conclusie getrokken en staan er duidelijk waarschijnlijkheidspercentages bij vermeld.

Voor iedereen die nieuwsgierig is naar cold cases en naar Anne Frank in het bijzonder, is dit een uniek boek met boeiende onderzoeksinformatie. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat de conclusie in het boek op losse schroeven staat en dat je het boek het best met een kritisch oog kunt lezen. Iets wat misschien zelfs wel de wens van de onderzoekers is.

Bekijk ook ons overzicht met Boeken over Anne Frank voor kinderen en volwassenen.