Recensie Het gefluister van het water, Elizabeth Byler Younts

Het gefluister van het water is een nieuw boek dat is uitgegeven door Uitgeverij KokBoekencentrum. De titel alleen al klinkt inspirerend, maar wacht maar tot je het boek openslaat… Op deze pagina lees je waar het boek over gaat en wat je ervan mag verwachten.

Gegevens van het boek

• Titel: Het gefluister van het water
  • Auteur: Elizabeth Byler Younts
  • Uitgeverij: KokBoekencentrum
  • Jaar van uitgave: 2021
  • Aantal pagina’s: 384 blz.

Waar gaat Het gefluister van het water over?

Voor het verhaal van Het gefluister van het water gaan we even terug in de tijd. Het boek van Elizabeth Byler Younts begint namelijk in 1956. We volgen Sparrow, een Afro-Amerikaanse tiener die onlangs haar broertje verloren heeft. Sparrow voelt zichzelf schuldig voor het overlijden van Carver en haar moeder Delilah lijkt dat alleen maar te bevestigen. Delilah houdt Sparrow verantwoordelijk voor alles wat er rondom Carvers dood is gebeurd. Sparrow kan het niet meer aan en zoekt een onderkomen bij Emma, hun buurvrouw. Waar Sparrows gezin nergens bij lijkt te horen in het overwegend witte Pennsylvania, geldt dat ook voor Emma, die bij de Amish hoorde. Door huwelijksproblemen wordt ze echter buiten de gemeenschap gesloten. Dat het opvoeden van haar zoon John niet meevalt, speelt zeker ook mee. Het is een boek over rassen, religie, rouw en verdriet. Maar aan de horizon gloort hoop…

Bekijk ook:  De boeken van Camilla Läckberg op volgorde, Patrik Hedström & Erika Falck en meer

In eerste instantie lees je twee verschillende verhaallijnen over twee verschillende families, maar al snel ontmoeten zij elkaar en worden de verhalen met elkaar verweven. De hoofdstukken hebben een prima lengte en het verhaal op zich is mooi opgebouwd.

Recensie Het gefluister van het water

Wat doet het boek inhoudelijk met je? Het is een vrij zwaar thema, een boek over rouwen en omgaan met verlies. Het is op een indringende manier geschreven, waardoor je ook echt aan het denken wordt gezet. Je voelt aan hoe Sparrow worstelt met haar schuldgevoel en hoe dat nog benadrukt wordt door de houding van haar moeder Delilah. Sparrow probeert alles weg te drukken, totdat ze bij Emma terechtkomt, die haar opvangt alsof ze haar eigen dochter is. Het thema mag dan zwaar zijn, maar de schrijfster weet het op een toegankelijke manier te brengen. Het boek is heel nuchter geschreven, maar tegelijkertijd ook poëtisch. De zinnen zijn mooi geformuleerd en de schrijfster heeft een aantal heel mooie vergelijkingen gevonden, waarover je echt na blijft denken. Ook al heb je het boek uit, dit verhaal zal je zeker nog even bij blijven.

Is Het gefluister van het water een aanrader?

Het gefluister van het water is zeker een aanrader wanneer je op zoek bent naar boeken over rouw, zelfbeschadiging en vergeving. Maar ook als je gewoon van diepe verhalen houdt, is dit een boek voor jou. Het verhaal is bijzonder emotioneel, maar doordat het op een rustige, poëtische manier gebracht wordt, is het niet ’te’. Je leeft met de hoofdpersonen mee en voelt hun emoties.

Bekijk ook:  Emelie Schepp serie op volgorde

Je kunt Het gefluister van het water aanschaffen via bol.com of via de lokale boekhandel.

Andere boeken van Elizabeth Byler Younts

Elizabeth Byler Younts heeft nog meer boeken geschreven, waarvan De verborgen kinderen een bijzonder ingrijpende historische roman is. Verder heeft ze nog een serie over de Amish geschreven. Hieronder vind je al haar boeken nog eens op een rij:

Serie van Elizabeth Byler Younts

1. Aan zijn zijde – Promise to return
  2. In haar hart – Promise to cherish