Recensie Het Klimaatboek van Greta Thunberg

Heb jij ook het goede voornemen om in 2023 wat klimaatbewuster te worden of ben je dat al een tijdje? Dan is Het Klimaatboek van Greta Thunberg misschien iets voor jou. Een boek waarin de problemen duidelijk gesteld worden, maar waarin ook ruimte is voor oplossingen en actiepunten. Op deze pagina vind je een recensie van Het Klimaatboek van Greta Thunberg. Dit boek werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland.

Steeds meer aandacht voor het klimaat

In het westen is de meerderheid van de burgers er inmiddels wel van overtuigd dat er iets mis is met het wereldwijde klimaat. Dat merken we dicht bij huis doordat het weer anders en meer extreem is geworden. Maar vooral de beelden uit het buitenland maken veel indruk: afbrekende ijsschotsen van ongekende grootte, droogte en enorme bosbranden of juist meer wateroverlast dan ooit.

Ook de voorspellingen zijn niet mis, omdat het alleen maar erger lijkt te gaan worden. Maar daar zit ook een beetje een probleem. Als de zeespiegel over 100 jaar een meter is gestegen zal dat ongetwijfeld rampzalig zijn, maar wie denkt serieus na over hetgeen er een eeuw later zal plaatsvinden? Ook zijn er genoeg doemdenkers (ook wetenschappers) die menen dat het al te laat is en de mensheid niets meer kan doen om de klimaatcrisis te keren. Het klimaatboek probeert je een overzicht te geven van een zeer complexe zaak.

Wie is Greta Thunberg?

De Zweedse Greta Thunberg is dit jaar 20 geworden, maar ze staat al jaren in de belangstelling als het gaat om de klimaatproblematiek. Ze kreeg aandacht van de pers toen ze als middelbare scholiere besloot niet meer naar school te gaan, maar iedere dag voor het Zweedse parlementsgebouw te protesteren. Dat hield ze vol totdat de Zweedse politici ook serieus over het klimaat gingen praten.

Bekijk ook:  Nora Roberts top 10 + boeken op volgorde

Ze werd het symbool voor de westerse jeugd als activiste voor het klimaat. Daarbij vertolkte zij het ongeduld van die jeugd vanwege het in haar ogen slappe beleid van de politiek. ‘De tijd van praten is voorbij en actie is nodig,’ merkte ze regelmatig op. Inmiddels heeft ze de kans gekregen om wereldleiders toe te spreken en wordt ze voor iedere belangrijke klimaatconferentie uitgenodigd. Haar kritiek op de oudere generaties is vaak zeer fel. Het activisme schroomt ze ook nog steeds niet. Onlangs was ze aanwezig bij de ontruiming van het ‘bruinkooldorp’, net over de Duitse grens bij Roermond.

Waar gaat Het Klimaatboek over?

Op basis van haar bekendheid heeft Greta Thunberg bijdragen verzameld van bijna 100 wetenschappers, publicisten, activisten en leiders. Deze teksten proberen op een duidelijke manier de problemen te analyseren en aan te geven wat er nog mogelijk is om de crisis op te lossen. Daarbij gaat het om smeltende ijskappen, uitstervende soorten en de bedreigde voedselvoorziening voor 8 miljard mensen. Maar er is ook ruimte voor verandering, actie en veerkracht. Het gedeelte van het boek dat door Greta zelf is gevuld gaat over het leerproces dat ze zelf heeft doorgemaakt. Daarbij richt ze zich vooral op de bewuste pogingen die werden en nog worden gedaan om het ‘grote publiek’ in het ongewisse te laten. Zij werd geschokt door hetgeen al bekend is over de gevolgen van de klimaatproblematiek en de onwil van de politiek, maar ook een groot deel van de pers om hier serieus aandacht aan te besteden.

Bekijk ook:  De Wintertrilogie van Katherine Arden: fantasy sprookjes

Recensie van het Klimaatboek

Dit boek mag met 480 pagina’s beslist een dikke pil worden genoemd. Het is uiteraard niet 100% objectief te noemen en de ontkenners van de klimaatcrisis (waartoe ook vele vooraanstaande wetenschappers behoren) komen niet aan het woord. Omdat veel teksten op het minst alarmerend mogen worden genoemd, is het ook geen boek om vrolijk van te worden. Het is echter wel een boek waarin wordt gezocht naar transparantie en het ‘gelijk’ niet altijd wordt opgeëist. Er is ruimte voor hoop en verandering. Het gedeelte dat is geschreven door de activiste zelf is goed leesbaar en zal vooral jongeren erg aanspreken. Een aanrader voor iedereen die zich wat wil verdiepen in de materie en tevens een leesbaar boek over het complexe onderwerp zoekt.

Sale/Solden 2024Sale/Solden 2024