Recensie: Zolang de citroenbomen bloeien van Zoulfa Katouh

Dit jaar kan je iedere week een recensie verwachten van een (vaak bijzonder) boek. Inmiddels woedt er aan de grens van ons continent al bijna een jaar een oorlog. Bijna dagelijks worden we in het nieuws in woord en beeld geconfronteerd met de verschrikkelijke gebeurtenissen die we na een lange periode van vrede in Europa wellicht nooit meer hadden verwacht. Het is ook dichterbij, letterlijk en figuurlijk, dan de burgeroorlog in Syrië. Toch zijn er over die oorlog meerdere boeken verschenen die nog duidelijker maken wat het betekent voor burgers om in een dergelijk conflict verzeild te raken. Zolang de citroenbomen bloeien is een indrukwekkend verslag.

Waar gaat Zolang de citroenbomen bloeien over?

Zolang de citroenbomen bloeien

Toen de revolutie begon studeerde Salama Kassab farmacie. Ze was een jonge vrouw met ouders, een oudere broer, een huis en een toekomst.Binnen korte tijd was ze alles kwijt. Ze gaat werken als vrijwilliger in het ziekenhuis van Homs en ziet de slachtoffers van de moderne oorlogsvoering binnen stromen. De ene verwonding nog erger dan de ander. Ze heeft nog maar een familielid: haar schoonzuster Layla die zwanger is. Een innerlijke stem, Khawl, laat haar de verschrikkingen die ze meemaakt, telkens opnieuw beleven en er lijkt maar een uitweg, Syrië te ontvluchten met Layla. Maar ze ontmoet in het ziekenhuis ook Kenan. Hij maakt filmpjes van de gruwelijkheden om iedereen in en buiten Syrië duidelijk te maken wat een burgeroorlog betekent voor de bevolking. Kenan is degene die ook voor Salama een band biedt met wat nog aan menselijkheid is overgebleven. Hij vertegenwoordigt de wil om te blijven vechten voor een vrij Syrië zolang de citroenbomen blijven bloeien.

Over Zoulfa Katouh

De jonge schrijfster heeft inmiddels de Canadese nationaliteit, maar heeft Syrische roots. Momenteel maakt ze haar studie farmacie af in Zwitserland. Met haar boek wil ze iedereen, maar vooral hen die de beslissingen nemen in deze wereld, duidelijk maken wat een oorlog zoals in Syrië betekent voor de burgers.

Bekijk ook:  Recensie De lijst van de rechter door John Grisham

Recensie

Het boek is op 4 oktober 2022 in het Nederlands verschenen. Het is een boek dat soms niet eenvoudig is te lezen omdat de ellende zich op blijft stapelen. De schrijfster windt er geen doekjes om en vertelt in detail en duidelijk wat de burgeroorlog in Syrië aan lijden heeft meegebracht voor de bevolking. Dankzij haar mooie schrijfstijl weet ze moeilijke thema’s als oorlog, dood en rouw over te brengen aan een groot publiek. Ondanks alles wat er gebeurt kan Salama haar menselijkheid te behouden en doet haar best onder de meest moeilijke omstandigheden.

Complimenten voor de schrijfster, maar ook voor de vertaalster: Merel Leene. Het is een algemeen bekend feit dat Arabische talen gebruik maken van meer bloemrijke uitdrukkingen en vaak in herhaling vervallen. In het Nederlandse boek is duidelijk dat er evenwicht is gevonden in de vertaling. Het woordgebruik is mooi en sommige zinnen zijn ook in het Nederlands echte juweeltjes geworden. Maar ook het verhaal in alle heftigheid komt echt over. Dit is een boek dat iedereen die zich bezighoudt met de problemen in de wereld eigenlijk gelezen zou moeten hebben.

Sale/Solden 2024Sale/Solden 2024