Recensie Het kersenspoor door Sarah Steele

Het is een van de boeken die we opgenomen hebben in de top 10 nieuwe boeken van april 2022: Het kersenspoor van Sarah Steele. Dit boek wordt deze maand uitgegeven door uitgeverij Kok Boekencentrum en is nu al te bestellen. Waar gaat het boek over en wat mag je ervan verwachten? Dat en meer lees je in deze recensie van Het kersenspoor van Sarah Steele.

Gegevens van het boek

het-kersenspoor-sarah-steele
  • Titel: Het kersenspoor
  • Auteur: Sarah Steele
  • Uitgeverij: Kok Boekencentrum
  • Jaar van uitgave: 2022
  • Aantal pagina’s: 416 blz.

Waar gaat Het kersenspoor over?

Het kersenspoor is een boek dat ook wel in ons rijtje met 25 romans over de oorlog zou passen. We volgen hierin het verhaal van een dappere schooljuf, Lucie, die het leven van talloze Joodse kinderen weet te redden. Ze woont bij een kersenboomgaard en de route waarlangs de kinderen weg gesmokkeld worden, staat dan ook al snel bekend als de ‘kersenroute’. Zo weten ze vele kinderen naar het onbezette gedeelte van Frankrijk te brengen, maar deze missie is uiteraard niet zonder gevaar.

Verder lezen we over Hannah, een vrouw die leeft in onze eigen tijd. Ze vindt een brief van haar overleden oma, Gigi. Die brief brengt haar uiteindelijk bij de kersenboomgaard die zo’n belangrijke plaats inneemt in dit boek. Wat is het werkelijke verhaal van haar oma en wat kan Hannah daar zelf mee? Een bijzondere zoektocht en een verhaal van moed, kracht en hoop.

Bekijk ook:  De boeken van David Ellis, schrijver én rechter

In het boek lees je afwisselend het verhaal van Lucie en van Hannah. Zelf ben ik geen echte liefhebber van verschillende tijdslijnen in een boek, maar in deze historische roman is het niet storend. Je kunt je aandacht goed bij het verhaal houden en er zit een duidelijke rode draad in.

Recensie Het kersenspoor

Recensie Het kersenspoor van Sarah Steele

Persoonlijk lees ik graag boeken over de Tweede Wereldoorlog, maar met het onderwerp ben je er uiteraard nog niet. Een boek valt of staat met de schrijfstijl van de auteur en dat heeft Sarah Steele beslist in de vingers. Daardoor is Het kersenspoor een boek dat je niet zo gemakkelijk weglegt. Je leeft met de personen mee, zowel de personen in het verleden als in het heden en daardoor komt het verhaal in het boek heel dichtbij. De woordkeuze is heel mooi, het verhaal is zeer aangrijpend, maar tegelijkertijd geeft het je een warm en goed gevoel. Juist door de achterliggende tijd van lockdowns en huidige oorlog in Oekraïne begrijp je de personen in het boek beter. Je leest hoe zij terugverlangen naar de tijd waarin het heel gewoon was om iets nieuws voor jezelf te kopen of om echt lekker vers brood te eten. Het verhaal is levendig, een tikkeltje poëtisch en warm geschreven.

Is Het kersenspoor een aanrader?

Het kersenspoor is zeker een aanrader wanneer je graag romans over de Tweede Wereldoorlog leest. Het boek leest prettig weg en dit Nederlandse debuut van deze schrijfster is dan ook beslist veelbelovend. Het verhaal is indringend, maar geeft tegelijkertijd een heel mooie boodschap mee. Het is een boek dat je binnen een paar dagen uitleest, vervolgens met een zucht weglegt en niet snel vergeten bent.

Andere boeken van Sarah Steele

Onder de naam Sarah Steele zijn er in het Engels inmiddels meer boeken uitgegeven, maar in het Nederlands nog niet. Wanneer Het kersenspoor een succes is, zullen er wellicht meer boeken onder haar naam verschijnen. Daarvan houden we je zeker op de hoogte. Volg je ons al op social media?

Eén gedachte over “Recensie Het kersenspoor door Sarah Steele