Recensie Intens, het verhaal van Diederik Gommers

Afgelopen week werd het boek van Diederik Gommers uitgegeven: Intens. Bij het begin van de coronacrisis kwamen er plotseling nieuwe persoonlijkheden naar voren. Specialisten die bij het grote publiek niet bekend waren maar in een paar weken tijd tot Bekende Nederlander uitgroeiden. De bekendste van hen is wellicht Diederik Gommers, intensivist (arts op de intensive care) en voorzitter van de Vereniging van Intensivisten.

Al snel kwam hij in de schijnwerpers te staan toen duidelijk werd dat een tekort aan bedden op de IC een realistische optie zou kunnen zijn en tot ongekende maatregelen zou kunnen leiden. Hij werd hij lid van het OMT benoemd , draafde op bij de bekende talkshows zoals onder meer Op1 en Jinek. Ook ging hij te behoren tot het zogenaamde ‘schaduwkabinet’, een team van specialisten die het kabinet en vertegenwoordigers van de Tweede Kamer van informatie voorzagen. Hij werd (tijdelijk) de knuffelbeer van Nederland en het lievelingetje van veel columnisten, zowel links en rechts. Maar boven het maaiveld uitkomen, is in Nederland niet zonder risico. Na ongeveer een jaar koos hij voor een richting die niet werd gesteund. Vervolgens werd hij al snel verguisd en vergeten. Wilma de Rek vertelt zijn verhaal.

Wie is Wilma de Rek?

Wilma de Rek is chef boeken bij de Volkskrant. Ze heeft Frans gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht en inmiddels meerdere boeken op haar naam, waaronder enkele als coauteur. Haar vorige boek was Stijl van een leider waarin ze interviews afnam met onder meer Johan Cruijff en Rijkman Groenink. Intens, haar nieuwe boek is op 29 oktober uitgekomen.

Wie is Diederik Gommers?

Diederik Antonius Maria Paulus Johannes Gommers werd in 1964 geboren in Gorinchem. Na het behalen van zijn VWO diploma studeerde hij medicijnen aan de Universiteit van Gent. Daar behaalde hij zijn kandidaats. Vervolgens haalde hij zijn doctoraat aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Zijn specialisme is de intensive care en hij is voorzitter van de Vereniging van Intensivisten.

Intens Diederik Gommers Wilma de Rek

Intens, het verhaal van Diederik Gommers

Het boek van Diederik Gommers werd geschreven door Wilma de Rek en is inmiddels beschikbaar in de lokale boekhandel en online.

Waar gaat het boek van Diederik Gommers over?

Het boek behandelt wellicht de meest intense periode in het leven van Diederik Gommers. Het begint als ver weg in Wuhan, China een nieuw virus opduikt. De experts verwachten dat het wel mee zal vallen, omdat ieder jaar wel ergens een virus verschijnt. Vandaag weet iedereen beter. Dan begint voor de tot dusverre onbekende arts een bijzondere periode in zijn leven. Iedereen die zijn gezicht op de voorpagina ziet staan, zal meteen een gevoel van herkenning hebben.

Bekijk ook:  Alle boeken van Edward Rutherfurd + recensie Rusland

In het eerste jaar van de coronacrisis was hij een bekend gezicht op tv. Iedere talkshow wou hem in het programma hebben en gelet op zijn vaak geslaagde optredens werd hij een Bekende Nederlander. Verder verkreeg hij politieke invloed, in Den Haag werd er (soms) naar hem geluisterd en Mark Rutte belde Gommers om het te complimenteren als hij ook het regeringsstandpunt in eenvoudige woorden wist te uit te leggen en daarbij emotie toonde. Zijn ‘val’ werd veroorzaakt door de mondkapjescrisis. Waar Nederlandse wetenschappers maandenlang hadden betoogd dat het geen toegevoegde waarde had om niet-medische mondkapjes te dragen, kwamen ze daar op terug .

Gommers bleef van mening dat de 1,5 meter afstand belangrijker was dan een niet-medisch mondkapje. Dat bracht hem in conflict met andere leden van het OMT en even snel als hij was opgeklommen in de gunst van het publiek, de media en de machthebbers in Den Haag werd hij weer vergeten. Wist jij zijn naam nog, toen je de foto bij deze tekst zag?

De opbouw van Intens

Wilma de Rek heeft een bondige en goed leesbare schrijfstijl. In het boek zal je geen uitgebreide medische beschouwing lezen over COVID-19 . Ook wordt er niet echt ingegaan op statistieken of andere zaken die met corona te maken hebben. De hoofdstukken zijn in twee delen gesplitst. Het eerste deel beschrijft een periode van de crisis, wat er aan de hand was in ons land en de rol van Diederik Gommers daarin. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal interview vragen. Deze betreffen zowel de persoon Diederik Gommers als zijn werk gedurende deze periode. De lezer leert hierdoor Gommers beter kennen. Ook komen er ‘kijkjes’ achter de schermen. Het staat ook op de achterzijde van het boek te lezen dat er openhartig wordt gesproken over zijn bezoeken aan de politieke top en de belangrijkste talkshows in Nederland.

Recensie Intens, over Diederik Gommers

Het boek geeft het gevoel alsof je het al eens gelezen zou kunnen hebben. Het verhaal van de coronacrisis zoals dat beschreven wordt, kent iedereen uit de media, ook vaak de rol van Gommers daarin. Daarmee voegt het weinig toe, wellicht ook omdat het allemaal nog zo vers in het geheugen ligt. Gommers komt in het boek over als een sympathieke arts met emotie voor zijn patiënten. Ongeveer zoals het beeld van hem op tv. Hij geeft daarbij ook eerlijk toe dat hij daarnaast ook een drammer kan zijn.

Bekijk ook:  10 boeken over daten en liefde

Het was ook beslist niet allemaal ongekunsteld wat hij deed op tv, vaak was het ingestudeerd en koos hij voor de stijl van een slechtnieuwsgesprek met een patiënt. Later liet hij zich ook door het PR-bureau van de Erasmus Universiteit adviseren. De belangstelling voor en rond zijn persoon vond hij ook niet onplezierig. Hij genoot van de aandacht en positieve reacties ondanks de moeilijke tijd.

De kijkjes achter de schermen zijn een beetje teleurstellend. Er staan beslist geen onthullingen in die de pers zullen halen. Uiteraard is het interessant om te lezen hoe de ontmoetingen met hoofdrolspelers als Mark Rutte en Hugo de Jonge verliepen. Er is veel aandacht voor de talkshow waarin Gommers het ‘opnam’ tegen Famke Louise van #ikdoenietmeermee. Inmiddels is dat een storm in een glas water gebleken, maar voor Gommers betekende dat het hoogtepunt van zijn populariteit. Het einde van het boek is relatief onbevredigend omdat er wordt verondersteld dat met het loslaten van de maatregelen in september, de coronacrisis voorbij was. De realiteit van vandaag lijkt iets anders te zeggen.

Is Intens van Wilma de Rek een aanrader?

Intens van Wilma de Rek is een goed leesbaar boek met een aantal zwakke punten. Het boek is heel actueel en dat boeit vanaf de eerste pagina. Het is wellicht jammer dat het boek weinig nieuwe kanten belicht, maar aan de andere kant is het een openhartig boek dat heel luchtig geschreven is. Wanneer je meer wilt weten over de tijdelijke knuffelbeer van Nederland, dan is het boek zeker een aanrader. Bovendien is het een bijzonder boek voor de verzameling, omdat deze tijd zeker als exceptioneel de geschiedenisboeken in zal gaan.

Alle boeken van Wilma de Rek

Naast dit nieuwe boek over Diederik Gommers heeft Wilma de Rek ook vele andere boeken geschreven. Hieronder vind je een lijstje met alle boeken van Wilma de Rek:

2 gedachten over “Recensie Intens, het verhaal van Diederik Gommers

1. Ik wist helemaal niet dat er een boek was over Diederik Gommers. Ik vind hem altijd erg sympathiek overkomen. Je recensie vind ik heel waardevol. Het geeft me een goede indruk van dit boek. Op dit moment ga ik het niet kopen of lenen in de bibliotheek.